onsdag den 3. juni 2015

Store legedag - SMTTE-modellen

Dette blogindlæg vil omhandle et lille projekt på Gl. Lindholm skole, hvor vi er inviteret til Store legedag, som har til formål at skabe inklusion. 
Vi har derfor udarbejdet en leg, med fokus på læring og udvikling ud fra SMTTE-modellen.

Legens forløb
Vores leg er sækkeløb med faglige opgaver.
Børnene inddeles i to hold, hvor de skal løbe i sække ned til os, som giver dem en opgave, hvor de skal svare på skolerelateret spørgsmål ud fra billedkort og hopper derefter tilbage til holdet.




Sammenhæng
Forudsætninger for Store Legedag, er at skabe en tryg ramme for børnehavebørnene til den kommende skolestart. De bliver præsenteret for skolebørn, som forhåbentlig vil skabe nye venskaber børnene imellem, som ved skolestart kan virke betryggende, da der opstår en genkendelighed. Dernæst er baggrunden for dagen, at børnene får en sjov og aktiv dag sammen, hvor der bliver styrket relationer, faglighed og motorisk, samt får skabt en succesoplevelse.

Mål
Målet som mere er en vision er, at vi går ind og berører elementerne i “legeskabelonen” for at opnå mest mulig udvikling og læring ud fra skabelonens områder, social-, emotionel-, kognitiv-, sansemotorisk- og fysisk udvikling.

Tegn

De første tegn vil lægge mærke til er, om at der er glæde og samarbejde tilstede. Dernæst vil vi være opmærksomme på, om der sker læring. Virker børnene  mere motiveret for indlæring, og er der sket en forbedring samt en udvikling ud fra “legeskabelonens” elementer?

Tiltag

For at komme godt fra start er det vigtigt, vi har helt styr på legen og forløbet, og at vi får skabt en struktur og ramme for børnene. Legens forklaring skal forenkles, da børnene ikke kan kapere for mange oplysninger på samme tid - kort og konkret. Derefter er det vigtigt at vi formår, at observere børnenes kompetencer samt evner ud fra Den pædagogiske bagdør, da vi ud fra dette evt. skal ændre nogle forhold for at ramme børnene på deres niveau, så de opnår en optimal læring og udvikling.

Evaluering
Den “store” evaluering er ikke mulig at lave på forhånd, da den afhænger af børnene og pædagogernes respons. Vi kan dog løbende evaluere os selv efter hvert hold, hvor vi evt. skal benytte nogle af vores tiltag, for at skabe forbedringer.

2 kommentarer:

  1. Fin og overskuelig opstilling i SMTTE-modellen.
    Husk at tegnene skal følge målene - dvs. at I skal finde konkrete og målbare tegn til hvert af jeres mål. Jeg tænker at I er nødt til at udvælge NOGLE af målene fra legeskabelonen, ellers bliver det for uoverskueligt at se tegn og evaluere... Rigtig godt at I har sat figuren ind, det giver læseren en bedre forudsætning for at forstå teksten. Husk dog en kilde!!

    SvarSlet
  2. Under sammenhæng kunne i med fordel have inddraget jeres viden om havd målgruppen kan motorisk. Herved kunne I begrunde hvorfor aktiviteten er velegnet og burde ligge inden for børnenes NUZO.

    SvarSlet