Der findes seks sanser
o Berøringssansen (den taktile sans)
o Synssansen (den visuelle sans)
o Høresansen (den auditive sans)
o Smags- og lugtesans
o Ligevægtssansen (den vestibulære sans)
o Muskel- og ledsansen (den kinæstetiske sans)
Vores gruppe har fået stillet til opgave at
koncentrere os om ligevægtssansen (den
vestibulære sans)
Den vestibulære sans registrerer hovedets bevægelser,
dets placering samt tyngdekraftens påvirkning af kroppen. Den udvikles tidligt
allerede i fosterstadie. Den består af to små sanseorganer som sidder i hver
sin side af hovedet med tilknytning til det indre øre - sanseorganerne består
af 3 væsker som ligger i buegangen. Buegangen ligger i tredje plan, hvilket gør,
det muligt at registrerer hovedets bevægelser. Stimulering af disse sanser
menes at have afgørende betydning for hjernens tidlige udvikling. Ligevægtssansen
er især vigtigt for balancen, men den har i helhed stor betydning for barnets
evne til at orientere sig i rum under bevægelse.
Problemer ved ligevægtssansen kan være, at et barn
med dårlig ligevægtssans er ofte kluntet og usikker i deres bevægelser. De kan
have svært ved at mærke retning og tempo på deres bevægelser, og der kan hurtig
opstå en svimmelhed - f.eks. aktiviteter som gynge, vippe, svinge, snurre rundt
om sig selv, rutsje, osv. Når svimmelheden opstår, sætter det sig på
balancenerven, som giver en mindre motorisk sikkerhed.
Aktivitet
Vores aktivitet der skal stimulere og udfordre den
vestibulære sans berører svimmelheden. Først bliver man snurret godt grundt,
dernæst skal man gå på line, hvor der til sidst sluttes af med at lave
trillebør. Ved denne aktivitet er buegangen altafgørende for, at aktiviteten
kan lykkedes, da den bærer balanceevnen.
Ringe kastes eller fordeles på et område, hvor børnene dernæst skal løbe ud efter dem.
Ringe kastes eller fordeles på et område, hvor børnene dernæst skal løbe ud efter dem.
Vestibulærsansen stimuleres, når børnene løber og
bøjer sig ned for at samle ringene op. Denne
aktivitet kan leges med forskellige
rekvisitter - alt efter målgruppen. Ved mindre børn vil ærteposer være aktuelt,
hvor større børn godt kan samle store bolde op.
Rigtig fint afsnit der viser at I har forståelse for teorien og at I kan omsætte denne viden til praksis i form af konkrete aktiviteter. Husk at indsætte kilder - det hæver fagligheden OG gør det nemmere for jer selv at huske hvor I har dette fra, næste gang I skal bruge det i en opgave på uddannelsen!
SvarSlet