tirsdag den 16. juni 2015

Sanser og motorik

Sanser og motorik er en kommunikationsmåde, som alle benytter både bevidst og ubevist. Sanserne er med til at give informationer og skabe indtryk. De spiller sammen som en helhed, og giver en bredere forståelse og perspektiv af omverdenen, som er en stor hjælp og støtte til personer med hæmninger.  

Der findes seks sanser

o   Berøringssansen (den taktile sans)

o   Synssansen (den visuelle sans)

o   Høresansen (den auditive sans)

o   Smags- og lugtesans

o   Ligevægtssansen (den vestibulære sans)

o   Muskel- og ledsansen (den kinæstetiske sans)


Vores gruppe har fået stillet til opgave at koncentrere os om ligevægtssansen (den vestibulære sans)
Den vestibulære sans registrerer hovedets bevægelser, dets placering samt tyngdekraftens påvirkning af kroppen. Den udvikles tidligt allerede i fosterstadie. Den består af to små sanseorganer som sidder i hver sin side af hovedet med tilknytning til det indre øre - sanseorganerne består af 3 væsker som ligger i buegangen. Buegangen ligger i tredje plan, hvilket gør, det muligt at registrerer hovedets bevægelser. Stimulering af disse sanser menes at have afgørende betydning for hjernens tidlige udvikling. Ligevægtssansen er især vigtigt for balancen, men den har i helhed stor betydning for barnets evne til at orientere sig i rum under bevægelse.

Problemer ved ligevægtssansen kan være, at et barn med dårlig ligevægtssans er ofte kluntet og usikker i deres bevægelser. De kan have svært ved at mærke retning og tempo på deres bevægelser, og der kan hurtig opstå en svimmelhed - f.eks. aktiviteter som gynge, vippe, svinge, snurre rundt om sig selv, rutsje, osv. Når svimmelheden opstår, sætter det sig på balancenerven, som giver en mindre motorisk sikkerhed.

Aktivitet
Vores aktivitet der skal stimulere og udfordre den vestibulære sans berører svimmelheden. Først bliver man snurret godt grundt, dernæst skal man gå på line, hvor der til sidst sluttes af med at lave trillebør. Ved denne aktivitet er buegangen altafgørende for, at aktiviteten kan lykkedes, da den bærer balanceevnen.
Ringe kastes eller fordeles på et område, hvor børnene dernæst skal løbe ud efter dem.
Vestibulærsansen stimuleres, når børnene løber og bøjer sig ned for at samle ringene op. Denne
aktivitet kan leges med forskellige rekvisitter - alt efter målgruppen. Ved mindre børn vil ærteposer være aktuelt, hvor større børn godt kan samle store bolde op.

1 kommentar:

  1. Rigtig fint afsnit der viser at I har forståelse for teorien og at I kan omsætte denne viden til praksis i form af konkrete aktiviteter. Husk at indsætte kilder - det hæver fagligheden OG gør det nemmere for jer selv at huske hvor I har dette fra, næste gang I skal bruge det i en opgave på uddannelsen!

    SvarSlet