tirsdag den 16. juni 2015

Læring og intelligens

Vi er alle forskellige individer og det medfører at vi også lærer forskelligt, da vi alle er stærke i forskellige intelligenser. Howard Gardner definerer 5+2 intelligenser, som han senere knytter yderlige 2 til. Knud Illeris definere 4 forskellige læringsmåder, hvilket er vigtigt for os som pædagoger at vide, da det har betydning for hvordan man formår, at opnå læring hos flest individer som muligt. 

Nogle individer opnår fejllæring. Illeris læringstyper er derfor vigtige for forståelsen af, at individer har mulighed for at rekonstruere fejllæringen.  

Knud Illeris definition af læringstyperne

Kumulativ læring
Kumulativ læring er en mekanisk læringstype, hvor der ikke er noget eksisterende skema, og derfor er det nødvendig at oprette et nyt.  Ny stimuli, hvor du ingen erfaringer har at trække på. Denne form for læring forekommer i det første leveår.

Assimilativ læring
Assomilativ læring er en læring, hvor vi kan knytte nye stimuli til det eksisterende skema (erfaring). Det er et typisk dagligdagsskema.

Akkomodativ læring
Akkomodativ læring er en krævende læringstype, hvor nye stimuli ikke umiddelbart passer med de eksisterende skemaer. Det er Derfor nødvendigt at rekonstruere et eksisterende skema, for at nye stimuli kan passe ind. Det er en læringsstil som omhandler udviklingen af egenskaben som fleksibilitet, overblik og kreativitet. 

Transformativ læring
Transformativ læring er der, hvor vi tager flere skemaer og rekonstruere deres forbindelser med hinanden. Det er en læringstype, som udvikler en personlighedsændring, som ofte optræder i pressede kriseagtige situationer.

Illeris definere også tre læringsdimensioner, med en tilhørende model
o   Indholdsdimensionen - dét der læres
o   Drivkraftsdimensionen - dén mentale energi der tillægges læring
o   Samspilsdimensionen - læring består af en social eller samfundsmæssig karakter.
 
 
 
 
Howard Gardner udviklede i 1983 syv forskellige intelligenser, som han senere har knyttet to til, på bagrund af observationer og studier.

o   Musikalsk intelligens
o   Krops-kinæstetisk intelligens (bevægelse, kropslighed)
o   Logisk-matematisk intelligens
o   Sproglig intelligens
o   Spatial intelligens (rumlig orientering og forståelse)
o   Interpersonel intelligens (forståelse af og kontakt med andre)
o   Intrapersonel intelligens (forståelse af og kontakt med sig selv)

o   Naturalistisk intelligens (forståelse af og kontakt med naturen)
o   Åndelig eksistens (eksistentiel bevidsthed)

Gardner mener at alle individer er ”udstyret” med en styrke i en eller flere af disse intelligenser, hvilket har betydning for, hvordan vi agere og lærer som enkelte individer.

1 kommentar:

  1. Super fin gengivelse af teori - og dejligt at I har indsat en figur. (husk kilde...)
    Et fif til næste gang er, at I bringer denne teori i spil - altså at I kobler teorien til praksis. Det kunne I fx have gjort ved at bruge jeres viden om læring på en af jeres aktiviteter/målgrupper.

    SvarSlet